Zběsilost (1972)

80%
Tohle je trochu méně známý Hitchcock, navíc jeden z jeho posledních filmů. I tak je však vidět jeho mistrovství, především pak v oblasti hororové komiky.

 

Zběsilost

Frenzy

Velká Británie, 1972, 116 minut

 

Režie: Alfred Hitchcock

Scénář: podle románu Arthura La Bern

Hrají:

Jon Finch (Richard Ian Blaney)

Alec McCowen (Šéf Inspektor Oxford)

Barry Foster (Robert Rusk)

Billie Whitelaw (Hetty Porter)

 

„Zběsilost“ je jedním z posledních filmů, které mistr hrůzy natočil. Vlastně, jedná se přímo o film předposlední. Na kvalitě to však příliš poznat není. Hitchovi v té době už bylo 72 let, ale pořád to měl v sobě – všechno, co ho doprovázelo celou jeho kariéru. Ale je pravdou, že na věku příliš nezáleží. Stačí se podívat, jak skvělé filmy natáčí Clint Eastwood, a to už mu je letos dvaaosmdesát let. Když je tvůrce dobrý, tak prostě může natáčet, jak dlouho chce, dokud mu ještě stačí síly a zdraví.

Kdo najde Wallyho... chci říct, Hitchcocka?

„Zběsilost“ není nejlepším filmem, který kdy Hitch natočil, ale jak říkám, pořád je to on. Film mi neskutečně připomíná klasiku Peeping Tom, ale také nějaké ty filmy italské provenience. Ne nadarmo je giallo částečně inspirováno právě stylem Alfreda Hitchcocka. Na „Zběsilosti“ je to neskutečně vidět, je zde však základní rozdíl. V giallo se identitu vraha dovídáme zásadně až na konci. „Zběsilost“ nám skutečného vraha předvádí velmi brzy, a tak jakákoli investigativní práce leží pouze na bedrech detektivů, kteří ve filmu vystupují.

Cos to říkal?

Ptáci ukázali, že Hitchovi barva sedí, i když s tou se stále šetří. Použit je klasický Technicolor, kterým byl točen právě film Ptáci nebo zmiňovaný Peeping Tom. Barvy jsou pak z toho důvodu trochu vybledlé a pastelové. Hitchcock vždy věděl, jak udělat snímek tak, aby byl komplexní. A „Zběsilost“ je důkaz toho, že opět měl všechno promyšlené. Skvělou vizuální stránku doplnil výtečnou hudbou, jež zaujme už od začátku, doladil to dobrými, i když neznámými herci, a samozřejmě převzal i scénář, který má úroveň. Jeho návrat do Anglie se tak vydařil.

Ani nechtějte vědět, co bude dnes k večeři.

Příběh „Zběsilosti“ se točí okolo kravatového vraha. Nechává za sebou mrtvé ženy, které uškrtí kravatou. Honba za tajemným vrahem se komplikuje především pro nevinného Richarda, jenž je z vražd obviněn. Pravda, on zase tak nevinný není, je to pořádný hajzlík, ale v tomto případě je opravdu obviněn neprávem. Richard se snaží schovat a vrah si zatím dál škrtí, a i když zde jsou důkazy, které svědčí o tom, že Richard je nevinný, stejně nakonec končí ve spárech policie, která až postupně zjišťuje, kde je pravda.

Mimo kontext to vypadá trochu směšně...

„Zběsilost“ vyniká i na Hitchův styl poměrně velkou dávkou humoru. Hitchcock byl vtipný celou svou kariéru, ale scény u večeře jsou zde skutečně výtečné. Tvůrce zachází skoro až k ad absurdum situacím a divák, který není příliš puritánský, se zasměje. Já jsem se bavil dobře. Film zároveň překvapí dávkou nahoty. Hitch se nikdy nevyhýbal záběrům na krásné ženy, ale ve „Zběsilosti“ jsou odhalována ňadra, ale nikoli v hollywoodském stylu, aby se mohl divák kochat, ale v syrovém provedení, které souvisí s vraždou a úchylným chováním vraha. O tom, že se nejedná jen o prvoplánový efekt, svědčí i skutečnost, že vraha přímo při vraždě sledujeme pouze jednou. Alfred Hitchcock byl prostě mistrem, a i když není každý jeho film geniální, už prostě nedokázal natočit horor, který by byl špatný.

 

Hodnocení: 80%

Hororové filmy (vrazi, giallo, komedie)

Recenzovaný titul můžete objednat online na DVD.
DVD


Přidat komentář







Související články