Mrtvá a živá
Rebecca
USA, 1940, 130 minut
Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: Robert E. Sherwood, Joan Harrison, Philip MacDonald a Michael Hogan podle románu Daphne Du Maurier
Hrají:
Laurence Olivier (Maxim de Winter)
Joan Fontaine (Paní de Winter)
George Sanders (Jack Favell)
Judith Anderson (Paní Danvers)
Jak jste si možná mohli všimnout, nahoře, pod titulkem, již není uvedeno, že se jedná o film produkovaný ve Velké Británii. Ano, nepozorovaně nám skončila jedna éra. Alfred Hitchcock přestal natáčet ve Velké Británii a přestěhoval se do Hollywoodu. Našel zde zázemí pro své filmy, ale hlavně také dostatek finančních prostředků, které mu produkční společnosti poskytly. Podle všeho, vyplatilo se. Kromě toho, že Alfred Hitchcock konečně natočil film delší jak hodinu a půl, a to rovnou více jak dvouhodinový, film se dočkal jedenácti nominací na Oscara!
Mí Američané mi rozumějí, dalo by se říct. Film nakonec dosáhl pouze na dvě ceny, a to za film a za kameru, ale nominováni byli i tři herci. Dva v hlavních rolích a jedna herečka v roli vedlejší. Není se moc čemu divit. Obsazení je úchvatné. V hlavní roli Laurence Olivier a Joan Fontaine, což jsou uznávaní herci, především on je jednou z největších legend filmu i divadla. Shakespearovský herec, který dokázal renesanční díla představit modernímu divákovi v podobě, která uchvátí i dnes naprosto geniálním herectvím.
Je až s podivem, jak profesionálně dokázal Alfred Hitchcock pracovat s tak skvělými herci, ale vyždímal z nich skutečně hodně. I když se na něj mohli dívat jako na přistěhovalce, tenhle režisér ve své domovině už něco dokázal a předvedl to i ve svém prvním americkém filmu. Kromě skvělých herců se snažil používat i nové techniky, především pak kamerové, na které se spoléhal více než na střih, jako tomu bylo v předchozích filmech. Producent Selznick si mohl mnout ruce. Právě on film produkoval a jak se ukázalo, lidé Hitchcocka milovali. Pokladna se plnila.
Film „Mrtvá a živá“ je snímkem o tom, jak se jedna žena dostává do stínu ženy jiné, mrtvé. Drama o tom, že život v přepychu nemusí být tím nejkrásnějším, ale také snímkem o tom, jak je možné lidmi manipulovat, jaké zlo se v nás může skrývat. Manipulace se zde ukazuje příčinou i mnohých tajemství, která vyvstávají na povrch. Film trochu postrádá humor, jak jsme byli u Hitchcocka zvyklí, ale je to tím, že ve druhé půli začíná atmosféra filmu skutečně houstnout.
„Mrtvá a živá“ byl skvělý a vítězný vstup Alfreda Hitchcocka do Hollywoodu, což jednoznačně potvrdil snímky následujícími. „Mrtvá a živá“ ukazuje, jak pevně dokázal ukočírovat snímek, a to i snímek, s kterým nebyl od začátku, především po příběhové stránce, plně spokojen. Drží vás v napětí až do konce. Smutné je, že za režii nezískal Oscara, stejně jako ho nezískal ani nikdy později. Se Stanleym Kubrickem by si mohli povídat. Nic to nemění na skutečnosti, že se jednalo o skutečného mistra napětí, který se snažil mít všechny prvky filmu na co největší úrovni. A dařilo se mu to.
Hodnocení: 80%
Osobní žebříček
Spojení se skvělou předlohou Daphne Du Maurier tentokrát zafungovalo dokonale a Alfred Hitchcock natočil svůj první film v Americe s mnoha oceněními. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.
1. „Psycho“
2. „Ptáci“
3. „Mrtvá a živá“
5. „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1934)
6. „Příšerný host“
7. „Mladý a nezkušený“
8. „Její zpověď“
9. Zběsilost
10. „Vražda!“
11. „Sabotáž“
12. The 39 Steps
13. Secret Agent
14. „Číslo sedmnáct“
15. Farmářova žena
16. Zahrada rozkoše
17. „...a neuveď nás v pokušení“
18. „Žena se špatnou pověstí“
19. „Boj na nůž“
20. Juno a páv
21. Jamaica Inn
22. „Co moře pohltí“
24. „Světový šampion“
26. Na šikmé ploše