Nepravý muž
The Wrong Man
USA, 1956, 105 minut
Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: Maxwell Anderson a Angus MacPhail
Hrají:
Henry Fonda (Manny Balestrero)
Vera Miles (Rose Balestrero)
Anthony Quayle (Frank D. O'Connor)
Harold J. Stone (Detektiv Bowers)
Nemohu si pomoct, ale když vidím hrát Henryho Fondu, ve snímku „Nepravý muž“ vůbec, mám chuť vytáhnout peněženku a dát mu nějaké peníze, aby se mohl alespoň opít a sundal na chvíli ten basetí, voskový obličej. Člověk z něj má pocit, že měl těžký život a se vším se smířil takovou smutnou rezignovaností, která je ještě podtržena jeho nevýrazným chováním a spíše tichým, než výrazným, i když příjemným hlasem.
Alfred Hitchcock nás v úvodu snímku uvede sám, vlastními slovy a řekne nám, že už jsme toho od něj viděli dost, co bylo napínavé, ale tohle bude něco jiného. Je to film, který byl natočen podle skutečné události. Aneb jak originálně uvést, že to je film podle pravdy. Není nutné to psát krátkou úvodní větou, když to řekne sám režisér, je to zajímavější a uvěřitelnější. Pak ale přijde film, který není klasickým Hitchcockem, i když zde jsou prvky, které rozhodně jsou hitchcockovské.
Klasické „špatný čas a špatné místo“, to je opět motto úvodu filmu. Manny (Henry Fonda) jde do pojišťovny pro peníze, které potřebuje jeho žena Rose (Vera Miles), aby mohla k zubaři. Nejsou zrovna bohatá rodina, ale jsou celkem šťastní. Mají dvě děti, spokojený život. Jenže v pojišťovně jedna z žen v Mannym pozná člověka, který před rokem přepážku vykradl. Není to pravda, ale to moc nikoho nezajímá. V tu chvíli začíná neskutečné kafkovské drama, které postavu staví do pozice míče, který lítá od zdi ke zdi, aniž by byl schopen jakkoli ovlivnit svou dráhu.
Srovnání s Kafkovým „Procesem“ je celkem na místě, protože z velké části se skutečně jedná o existenciální drama, kdy Manny je protahován mašinérií administrativy a byrokracie, aniž by byl schopen se obhájit, aniž by byl schopen najít nějaký způsob, jak říct, že on není pachatel, že mají někoho jiného. Nevede to k fatálnímu konci, po polovině se film najednou mění, získává jiné tempo a jiný styl. Je z toho vyšetřování, které si ale dál zachovává prvky absurdnosti. Najednou je tam ale psychologická rovina a ono to pořád dává smysl.
Henry Fonda hraje úsporně, jeho Manny je flegmatický, i když je to skvělý otec a milující manžel. Vera Miles je tak vedle něj jako divé stvoření, což nakonec vede i k její osobní destrukci. Alfred Hitchcock však zase jednou předvádí svého režijního génia. Scéna, kdy se v Mannym něco zlomí, pokládání ruky na rameno, Mannyho ohlížení se v síni, kde nikdo nejeví o případ zájem, tohle všechno jsou momenty, které z filmu dělají absurdní existenciální drama, které vás donutí se zamyslet nad tím, jak vlastně společnost funguje, kdo je spravedlivý a kdo je správný člověk. Jak říká jedna z postav: „Tohle se může stát každému.“ Tak si na to dejte pozor. Protože když už se vám to stane, omluvu nečekejte.
Hodnocení: 90 %
Osobní žebříček
Osobní drama jednoho člověka, který nezmůže nic proti mašinérii. Pravda má cenu zlata, snad proto se jí bojíme prodávat levně a raději lžeme. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.
1. „Psycho“
3. „Ptáci“
4. Provaz
5. „Nesprávný muž“
7. „Mrtvá a živá“
10. „Ani stín podezření“
12. „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1956)
13. „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1934)
14. „Podezření“
15. „Příšerný host“
16. Chyťte zloděje
17. „Pověstný muž“
18. Zpovídám se
19. „Záchranný člun“
20. „Potíže s Harrym“
21. „Mladý a nezkušený“
23. Sabotér
24. „Její zpověď“
25. Zběsilost
26 „Vražda!“
27. „Sabotáž“
28. „Pan Smith s manželkou“
29. The 39 Steps
30. Secret Agent
31. „Číslo sedmnáct“
32. Farmářova žena
33. Zahrada rozkoše
34. Hrůza na jevišti
35. „...a neuveď nás v pokušení“
36. „Žena se špatnou pověstí“
37. „Boj na nůž“
38. Juno a páv
39. „Případ Caradineová“
40. „Bon Voyage“
41. Jamaica Inn
43. „Co moře pohltí“
45. „Světový šampion“
46. „Malgašské dobrodružství“
48. Na šikmé ploše