Muž, který věděl příliš mnoho
The Man Who Knew Too Much
Velká Británie, 1934, 75 minut
Režie: Alfred Hitchcock
Scénář: Charles Bennett, D. B. Wyndham-Lewis, Edwin Greenwood, A. R. Rawlinson a Emlyn Williams
Hrají:
Leslie Banks (Bob Lawrence)
Edna Best (Jill Lawrence)
Peter Lorre (Abbott)
Frank Vosper (Ramon)
„Muž, který věděl příliš mnoho“ je velmi zajímavým filmem také proto, že historie zná dva filmy tohoto jména. Dobře, známe ještě film „Insider: Muž, který věděl příliš mnoho“, ale to je pouze český název, snímek se v originále jmenuje pouze „The Insider“. Dva filmy stejného jména, na tom není nic tak moc divného. Remaky jsou naprosto běžným aspektem dnešní tvorby. Nestává se však příliš často, že remake natočí stejný režisér. I když... Ano, i v tomhle směru zná historie výjimky a mě hned napadne Michael Haneke a jeho Funny Games a „Funny Games USA“.
Ani Alfred Hitchcock toto nedělal příliš často, ale právě s filmem „Muž, který věděl příliš mnoho“ se do předělání pustil. K remaku došlo v roce 1956, tedy v době, kdy již byl režisér uznávaný i za oceánem a právě tam své filmy natáčel. Na druhou stranu se ale nabízí otázka, proč předělávat film, který je ve své původní podobě neskutečně dobrý. Shodují se na tom i kritici. Dle mého názoru je vysvětlení především v tom, že se jednalo o látku, která Hitchocka velmi zajímala, a tak se rozhodl ji pojmout ještě trochu jinak, novým pohledem, kdy se cítil na danou látku zkušenější a vyspělejší.
Zápletka filmu „Muž, který věděl příliš mnoho“ je doslova špiónská. Nejprve se ocitáme ve Švýcarsku ve Svatém Mořici, kde sledujeme skupinku lidí, jak si užívají zimní dovolenou. Na večerní slavnosti je však zničehonic zastřelen jeden z hostů. Ještě před svou smrtí stačí mladé ženě předat vzkaz, aby vyhledala předmět v jeho pokoji. Jedná se o štětku na holení, v níž je ukrytý vzkaz. Na vzkazu, který najde otec dívky, je uvedeno, že má v brzké době dojít k atentátu.
Aby se nic nepokazilo a k atentátu skutečně došlo, padouši unesou dceru muže, který vzkaz objevil. Ten se ale s manželkou okamžitě vrací do Londýna a rozhodne se, že vezme spravedlnost do vlastních rukou. Snaží se zabránit atentátu, ale především se snaží zachránit svou dceru. Dobrá zápletka, která je Hitchcockem rozehrána ve skvělé hře o čas, o život a spravedlnost. Klasický hitchcockovský příběh, kterému nechybí napětí. Nepotřeboval ani hodinu a čtvrt, aby vykreslil skvělou atmosféru, něco, co se mnohým filmařům dneška nepovede ani ve chvíli, kdy si na to vezmou jednou tolik času.
Síla filmu je kromě skvělého zpracování, kdy si Alfred Hitchcock zase hraje s možnostmi filmu a efekty, i v tom, koho obsadil. Nejlepší volbou byl samozřejmě Peter Lorre, u kterého sice bylo jasné, jaká bude jeho role, ale přesto svou práci odvedl dokonale. Další ze skvělých vystoupení tohoto menšího herce. Rozhodně se pak jedná o jeden z nejlepších filmů Hitchcockovy britské zvukové éry.
Hodnocení: 80%
Osobní žebříček
„Muž, který věděl příliš mnoho“ má skvělé a nečekané zvraty, což filmu dominuje, stejně jako kamera, která vás místy doslova přiková ke scéně. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.
1. „Psycho“
2. „Ptáci“
3. „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1934)
4. „Příšerný host“
5. „Její zpověď“
6. Zběsilost
7. „Vražda!“
8. „Číslo sedmnáct“
10. Zahrada rozkoše
11. „...a neuveď nás v pokušení“
12. „Žena se špatnou pověstí“
13. „Boj na nůž“
14. Juno a páv
15. „Co moře pohltí“
17. „Světový šampion“
19. Na šikmé ploše