#47 - Marnie (1964)

75%
Je to jen taková malá zlodějka. Anebo je Marnie něco víc? Kde se berou její problémy?

Upoutávka na nový seriál.

Marnie

Marnie

USA, 1964, 130 minut

 

Režie: Alfred Hitchcock

Scénář: Jay Presson podle románu Winstona Grahama

Hrají:

Tippi Hedren (Marnie Edgar)

Sean Connery (Mark Rutland)

Diane Baker (Lil Mainwaring)

Martin Gabel (Sidney Strutt)

 

„Marnie“ není snímek, který v Hitchově filmografii následoval po natočení thrilleru Na sever severozápadní linkou. Mezi těmito dvěma filmy natočil Alfred Hitchcock dva filmy, které jsou pravděpodobně těmi nejhororovějšími, jaké kdy vytvořil. Jsou jimi „Psycho“ a „Ptáci“. Vzhledem k tomu, že recenze na oba legendární filmy už se na Necronomiconu objevily, bylo by už skutečně nošení dříví do lesa recenze psát znova, a tak se věnujme raději „Marnie“ a jejímu vytváření a výsledku.

Bond. James Bond.

„Marnie“ má s „Psychem“ a „Ptáky“ něco společného. Je to především doba vytváření a lidé, s nimiž Alfred Hitchcock spolupracoval. V roce 1961, rok po uvedení „Psycha“, se Alfred Hitchcock znovu spojil se scénáristou „Psycha“ Josephem Stefanem, který napsal poměrně rozsáhlý koncept pro film „Marnie“. Alfred Hitchcock měl jasnou představu o tom, kdo bude hrát titulní roli Marnie – Grace Kelly. Jenže v té době byla Grace již manželkou monackého prince Rainiera a monacký lid se postavil proti tomu, aby jejich šlechtična hrála ve snímku zlodějku, která má navíc psychické problémy vycházející z nejasného traumatu, který by mohl být sexuálního charakteru. Je to škoda, ale když lid řekne... Nic proti Tippi Hedren, ale Grace by byla v téhle roli úžasná.

Vypadají jako šťastný pár.

Alfred Hitchcock byl poměrně rozmrzelý z toho, že Grace pro svůj film nezískal, a tak začal pracovat na snímku „Ptáci“, který šel ven v roce 1963. K tomu napsal scénář Evan Hunter, českým čtenářům spíše známý jako Ed McBain. Právě tento autor, který už nás další detektivkou nepotěší, bohužel, začal pracovat na scénáři k filmu „Marnie“. Jenže ani on, jak se můžete v titulcích přesvědčit, není jako scénárista uveden. Evan se s Hitchem dostal do konfliktu kvůli jedné scéně, která byla pro film důležitá, ale zároveň poměrně těžko skousnutelná. Evan Hunter se tak s Hitchem rozešel a na scénu nastoupila Jay Presson Allen (ve filmu uváděná ještě jako Jay Presson), která měla zatím zkušenosti hlavně z televize, s Hitchem do té doby nespolupracovala a vlastně ani nevěděla, že někdo již psal scénář před ní. Ani Hunter nevěděl, že první verzi psal Stefano.

Je krásná.

Když něco Alfred Hitchcock chtěl, očividně toho dosáhl. Nutno říct, že „Marnie“ je rozhodně zajímavým filmem, a to i díky skvělému obsazení. V titulní roli se nakonec objevila Tippi Hedren, kterou známe jako hlavní postavu snímku „Ptáci“ a kterou Alfred Hitchcock pro film vlastně objevil. Tippi Hedren hraje Marnie, ženu, která má očividně menší problémy se zákonem. Sem tam něco ukradne. Vždy je to celkem balík. Díky tomu, že se dostane do kontaktu s Markem Rutlandem (Sean Connery), její kariéra v podstatě končí, ale je tu jiný problém. Marnie má očividně nějaké trauma, které se projeví pokaždé, když pohlédne na rudou barvu. Do této problémové ženy se Mark zamiluje a také si ji vezme, odhodlán ženě pomoct.

Kdopak se to dívá?

Po filmech, které byly plné napětí a akce, se Alfred Hitchcock vrátil ke snímkům, které jsou psychologicky zaměřené a méně rozmáchlé. Jedná se vlastně o komorní drama soustředěné na jedinou osobu a na postupné odhalování toho, co je vlastně zač, co se děje v její hlavě. Napětí zde rozhodně nechybí, na to byl Alfred Hitchcock příliš zkušeným a příliš dobrým režisérem. „Marnie“ je ukázkou toho, že v podstatě každou látku dokázal natočit zajímavě, a to i v případě sekvencí, které měly prezentovat, jak je Marnie psychicky narušená. Ale v tomhle už Alfred Hitchcock zkušenosti měl například ze snímku Vertigo.

 

Hodnocení: 75 %

 

Osobní žebříček

Napínavý film, který mohl být po snímcích „Psycho“ a „Ptáci“ pro diváky zklamáním, ale psychologicky snímek působí velmi silně a intenzivně. Žebříček není dán počtem procent, kolik jsem filmu dal, ale i dalšími subjektivními faktory.

 

1. „Psycho“

2. Okno do dvora

3. Vertigo

4. Na sever severozápadní linkou

5. „Ptáci“

6. Provaz

7. „Nesprávný muž“

8. Cizinci ve vlaku

9. „Mrtvá a živá“

10. Vražda na objednávku

11. Rozdvojená duše

12. „Marnie“

13. „Ani stín podezření“

14. Zmizení staré dámy

15. „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1956)

16. „Muž, který věděl příliš mnoho“ (1934)

17. „Podezření“

18. „Příšerný host“

19. Chyťte zloděje

20. „Pověstný muž“

21. Zpovídám se

22. „Záchranný člun“

23. „Potíže s Harrym“

24. „Mladý a nezkušený“

25. Zahraniční dopisovatel

26. Sabotér

27. „Její zpověď“

28. Zběsilost

29 „Vražda!“

30. „Sabotáž“

31. „Pan Smith s manželkou“

32. The 39 Steps

33. Secret Agent

34. „Číslo sedmnáct“

35. Farmářova žena

36. Zahrada rozkoše

37. Hrůza na jevišti

38. „...a neuveď nás v pokušení“

39. „Žena se špatnou pověstí“

40. „Boj na nůž“

41. Juno a páv

42. „Případ Caradineová“

43. „Bon Voyage“

44. Jamaica Inn

45. Pod obratníkem Kozoroha

46. „Co moře pohltí“

47. Rozmary bohaté ženy

48. „Světový šampion“

49. „Malgašské dobrodružství“

50. Waltzes from Vienna

51. Na šikmé ploše

Hororové filmy (mučení, vrazi)


Přidat komentář







Související články