Už dlouho jsem pro Necronomicon nic nenapsal, tak jsem se konečně trochu rozhoupal a po recenzi na Misery, pro mě jednu z nejlepších kingovek, přináším recenzi na knihu, kterou by člověk od Kinga možná nečekal a která se zároveň s největší pravděpodobností nikdy nedočká zfilmování, ať už pro televizi nebo pro plátno. Ale ono u filmařů se nikdy neví. Pojďme se tedy podívat na knihu, kterou Stephen King přispěl do teorie literatury a která zároveň přináší spoustu informací o něm samotném.
|
Stephen King - On Writing: A Memoir of the Craft |
Pojďme se už klasicky na začátek podívat na to, jak je kniha vystavěna, co se týče rozložení kapitol. Zajímavé je, že kniha obsahuje rovnou tři předmluvy. Abych se ale přiznal, příliš mě to nepřekvapilo. U výřečného Kinga jsem na dlouhé proslovy zvyklý, takže tři předmluvy zas nejsou ničím tak prapodivným, co by se u něj dalo nazvat extrémem. Po těchto předmluvách následuje kniha, která je rozdělena do pěti částí. První se jmenuje „Curriculum vitae“, druhá „Skříňka s nářadím“, třetí „O psaní“, čtvrtá „O životě: Post scriptum“ a pátá „A dodatek: Dveře zavřené, dveře otevřené“. Tak se na těchto pět částí, které jsou dále děleny klasicky do očíslovaných kapitol, podíváme více zblízka.
Část Curriculum vitae, jak už název sám o sobě napovídá, je Kingovým životopisem, vlastně lépe řečeno autobiografií. Není psán jako nějaký souvislý příběh, jak bychom možná od Stephena čekali, ale jsou zde vybrány pro něj nejdůležitější okamžiky v životě, které usměrňovaly nejen jeho život osobní, ale také jeho život literární. Sám říká, že tento svůj životopis do knihy vložil proto, aby objasnil, jaké podněty, pulsy chcete-li, ho vedli k tomu, co se z něj stalo, tedy k postu jednoho z nejoblíbenějších světových autorů, co ho přimělo zvolit si ten způsob tvorby, jakým nám každoročně prezentuje. Myslím, že tímto svým životopisem velice povzbudí začínající autory, neboť je vidět, že ani on neměl nijak skvělé začátky, že musel začínat od píky a zkoušet a zkoušet posílat povídky do všech možných i nemožných časopisů, než mu konečně nějakou za poměrně nízký honorář, někdy ani to ne, někdy pouze za autorská vydání, otiskli. Ovšem myslím, že toto příliš nepovzbudí české čtenáře, neboť částky, které King nakonec dostával a dostává za práva na svou knihu, jsou v našich končinách naprosto astronomické a nereálné.