#23 - The Curse of Frankenstein (1957)

Studio Hammer dalo světu nový pohled na hororová monstra, oživilo klasiku 30. a 40. let a ukázalo, že Velká Británie je hororovou velmocí a že monstra stále mají svůj potenciál.

 

The Curse of Frankenstein

Velká Británie, 1957, 82 minut

 

Režie:Terence Fisher

Scénář: Jimmy Sangster na základě románu Mary Shelley

Hrají:

Peter Cushing (Victor Frankenstein)

Robert Urquhart (Paul Krempe)

Christopher Lee (Monstrum)

Hazel Court (Elizabeth)

           

            Americký věk klasických hororů skončil, začíná věk klasických britských hororů. Monstra se vrací na plátna kin, a to i poté, kdy je americká kinematografie rozředila do stupidních bezpříběhových břeček, které stavěly na tom, že mumie potká vlkodlaka, Dracula potká Frankensteinovo monstrum a pak se všichni potkají s Belou Lugosim. Tohle do 101 nejlepších hororů nepatří, i když do hororové historie jistě. (Já se jednou dokopu a napíšu „Kroniky filmového děsu“, kde bude místo i pro tenhle škvár.)

Peter Cushing nesmí chybět - jeho Frankenstein nevypadá až tak moc šíleně.

            Ale vraťme se do 50. let na Ostrovy, kdy se konečně prosadilo studio, jehož filmy znamenaly vzkříšení hororových monster, ale hlavně studio, které se nesmazatelně zapsalo do hororové historie. Jedná se o studio Hammer, které reinkarnovalo všechny tři základní monstra amerického hororu – Frankensteinovo monstrum, Draculu, a také mumii, s kterou se ale ve 101 nejlepších hororech neshledáme. Došlo i ke vzkříšení vlkodlaka, ale nijak úspěšně. Ale co je možná ještě přízračnější, reinkarnaci těchto monster (kromě vlkodlaka) vždy prováděla trojice, která se neměnila – hlavní postava v podání Petera Cushinga, na režisérské stoličce Terence Fisher a v roli monstra Christopher Lee, stále žijící legenda světového filmu (zde se neomezuji pouze na horor, protože Chris, jak mu kamarádsky říkám, je legendou skutečně celého filmového světa).

Chlapi při práci

            „The Curse of Frankenstein“ byl první film, první reinkarnace klasického hororového monstra. A už tady vidíme, že Hammeři se vydali jinou cestou, než starý dobrý Hollywood. Mohlo za to několik různých faktorů – doba, technologie a to, co divák dokáže skousnout. A tak se konečně, vlastně vůbec poprvé v celém našem cyklu, setkáváme s barevným filmem a také se skutečně rudou krví. Ale co víc, do hororu se nám dostává násilí a záběry, které u ostatních druhů filmů moc nefrčí – uřezané ruce, odřezané hlavy apod. Ale nutno říci, že v případě Frankensteina se jedná o podání stále ještě přiměřené a nikoli naturalistické. Jsou zde však již scény, které ukazují, že horor se v budoucnu vydá směrem naturalismu, což dotáhnou k dokonalosti kanibalské a zombie horory. O těch ještě také uslyšíme.

Ne, opravdu to není záběr z filmu Mumie

            Musím říct, že filmem jsem doslova nadšený, a to především proto, že po delší době se jedná o film, který je skutečně hororem, a to hororem čistokrevným, který si na nic jiného ani nehraje, i když se zde krásně prolínají milostné příběhy, ale i drama, které je nezbytnou součástí příběhu o Frankensteinovi. Jsou zde skvělé záběry, které se jen tak nevidí Nebo alespoň v té době, kdy se film natáčel, neviděly. Chvíle, kdy Victor zabíjí profesora, aby si vzal jeho mozek. Profesorův let na podlahu kamera sleduje a neucukne. I když je patrné, že jde o trik – ono taky jak jinak to natočit, aby herec přežil – a podlaha se pod ním prohne, pro mě se jedná o skutečně novátorský záběr.

A máme tu Chrise Leeho v celé své monstrózní kráse - taky vám Karloffovo monstrum přijde lépe nalíčené?

            Bohužel triky jsou v tomto filmu i zklamáním. Hlavně maska Frankensteinova monstra. Chris Lee nevypadá ani trochu jako Karloff. Vypadá sice odporně, nelze než souhlasit, ale zde se maskéři vyrovnávali s tím, že na původní masku neměli práva, a tak zkusili něco nového. A moc jim to nevyšlo. Chris vypadá jako mnich po hodně vážné nehodě. I přesto je však monstrem dostatečně efektním a jeho pohyby krásně odkazují na legendu Karloffa. Pozornost pak táhne především Victor v podání Petera Cushinga, nerozlučného Chrisova hereckého partnera a životního přítele.

            „The Curse of Frankenstein“ je skvělým začátkem pro obě herecké legendy, stejně jako bylo obrovským průlomem pro studio Hammer, které od té chvíle nabíralo na slávě, jež však později pohasla. Ale v současné době se Hammer zase staví na nohy. Že by druhá míza?

 

Proč film zařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:

            Nový přístup k hororovým filmům a především ukázka toho, že horor není doménou jen země za Atlantikem. Britové ukázali, že mají co nabídnout, a postupem let to jen potvrzovali. Peter Cushing je ve své roli naprosto skvělý, jeho výrazivo jde od hodného hocha až po skutečného šílence.

 

Proč film nezařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:

            Trochu zklamáním je pro mě monstrum, i když nikoli kvůli jeho hereckému představiteli, ale kvůli masce, která neděsí. „The Curse of Frankenstein“ je hororový především díky Frankensteinovi a jeho ochotě zajít kamkoli.

101 nejlepších hororů (příšery)


Přidat komentář





Související články