#77 - Henry: Portrét masového vraha (1986)

Filmy o sériových vrazích mají svou tradici. Snímek "Henry: Portrét masového vraha" je jedním z těch, které tuhle tradici založily.

 

Henry: Portrét masového vraha

Henry: Portrait of a Serial Killer

USA, 1986, 83 minut

 

Režie: John McNaughton

Scénář: Richard Fire a John McNaughton

Hrají:

Michael Rooker (Henry)

Tracy Arnold (Becky)

Tom Towles (Otis)

 

Tenhle film má pověst velmi kontroverzního a drsného snímku a své pověsti určitě dostojí, hlavně v závěru, kdy jsou zde skutečně velmi drsné scény a hlavně zvuky, které jsou připojeny, jsou nechutné. Ty by si samy o sobě zasloužily vyzdvihnout, protože zvuková stránka filmu „Henry: Portrét masového vraha“ je skvělá. Hudební je spíš průměrná, ale pokud se týká zvuků, ty vážně stojí za to.

S tímhle obličejem prostě nemůže hrát klaďase.

„Henry: Portrét masového vraha“ je film o tom, jaký je život sériového vraha. Jak už název napovídá, je to prostě portrét. Sledujeme Henryho, jak žije svůj život, který se tváří do jisté míry jako život obyčejného chlápka nižší sociální skupiny, který přežívá ze dne na den s odpudivým a úchylným spolubydlícím, jenž je tak příjemnou postavou, asi jako svrab v rozkroku. Ani na chvíli si ho nezamilujete, protože je prostě hnusný a nechutný od pohledu. Co provede vlastní sestře, no, je to jen důkaz toho, že někteří lidé si zaslouží to, co se jim nakonec stane.

A co teprve, když se takhle začne smát?

Henry je trochu jiný případ. Je to vrah. Není jasné, proč vraždí, prostě vraždí. Ale je v něm přece jen něco lidského. A tak i přesto, že je to jednoznačně záporná postava, už jen proto, jak chladně přistupuje k vraždám a jaký systém si vytvořil, má v sobě něco víc než jeho spolubydlící. Třeba to, jak se chová k Becky a jak jí ochraňuje. Ale Ani Henry není od pohledu krasavec. Michael Rooker je vůbec herec, který si vydobyl v Hollywood postavení toho, kdo je schopný zahrát psychicky narušené magory a vrahy. I v seriálu „The Walking Dead“ si zahrál chlapíka, který právě neoplýval sociálním cítěním a láskou k bližním. I Henry se nakonec ukazuje jako někdo, kdo si nezaslouží náš soucit. Je to osoba, která není schopna hlubšího citu, což dává jasně najevo s Becky. I když ji chrání, není schopen lásky jako takové, není schopen onoho fyzického naplnění, ke kterému tedy ani nedojde.

Pokud se týká hereckých výkonů, jsou jednoznačně výtečné, především Rooker a Towles jsou skvělí a osobně mám pocit, že by takoví mohli být i ve skutečnosti. Jestli ano, tak jsou to asi nejlíp placení masoví vrazi v Hollywoodu. Jejich výkon je pro film naprosto stěžejní, protože je zaměřeno celou dobu na ně dva, případně ještě na Becky, která je doplňuje a určitým zvráceným způsobem přináší do dění nevinnost.

Kamarádi z mokré čtvrti. Akorát že ta čtvrť je mokrá krví.

„Henry: Portrét masového vraha“ je pro mě úžasný v tom, že se zde vůbec neřeší policie, masový vrah není stíhaný. Je to hlavně proto, že je v tom, co dělá skutečně dobrý. Navíc, jeho činy jsou nepromyšlené a neexistuje mezi nimi spojitost, což komplikuje jakékoli možné stíhání za více činů najednou. Tohle se mi líbí. Sledujeme život sériového vraha, jako kdybychom sledovali život mlékaře, obchodníka anebo prostě kohokoli jiného, koho považujeme za normálního.

Někdy vás i nejlepší kámoš naštve, že byste ho nejradši zabili.

Ve filmu jsou drsné scény, které dokážou i dnes vyrazit dech a seberou vám na chvíli iluze o tomhle světě, ale je fakt, že ona kultovnost plyne spíše z řečí, než ze skutečného dění ve filmu. „Henry: Portrét masového vraha“ není tak odporný, našlo by se poměrně velké množství odpornějších filmů. Jediné, co posouvá brutální scény v tomto filmu výše, je fakt, že jsou prováděny s naprostou samozřejmostí. Henry není chlápek, který trpí výčitkami. Henry je chlápek, který vraždí stejně přirozeně, jako my se chodíme vymočit anebo najíst. Ne nutně ve stejnou chvíli.

 

Proč film zařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:

Brutální scény a téměř dokumentární přístup jsou pro film „Henry: Portrét masového vraha“ typické, k tomu výborné výkony herců, kteří nejsou žádnými velkými hollywoodskými hvězdami. Tohle všechno dělá z filmu velmi dobrý a drsný thriller.

 

Proč film nezařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:

Co vytknout? Snad jen to že zde chybí komplexnější příběh. Film je skutečně jen nahlédnutím do života jednoho vraha. Naskakujeme do rozjetého automobilu, chvíli s ním jedeme, a pak z něj vyskakujeme, v podstatě bez toho, že by se stalo něco zásadního. Henry si jede dál a pro něj se nic nemění.

Vaše komentáře

Adam Peňáz
Tak trochu předchůdce Dextera :) K filmu jsem přistupoval s tím že to bude něco opravdu syrového, drsného, což i bylo, ale o extrém se určitě nejedná. V podstatě se mnou ty drsné scény nic moc nedělaly, buď je to tím že jsem už otrlý, nebo mediální prezentace dělá z Henryho něco jiného než je. Není to nějak zvlášť brutální film a určitě to není horor. Jde spíš o lehce psychologické drama, líčící portrét narušené osoby, ale netlačí na pilu takže se moc vlastně nedozvíme a hodně si musíme domýšlet. Tady ale ona bezdějovost ani nevadí. Ten film není o tom "O čem to bylo?" je o tom samotném tématu, které některé lidi prostě zajímá. Takový pohled s odstupem do mysli vraha. Je to znepokojivé a udrží to pozornost, i když děj vlastně nikam konkrétně nesměřuje a negraduje. I když u titulků si člověk třeba řekne že se vlastně za celý film nic nestalo, stejně to není ztráta času.
Adam Peňáz 24.10.2016 18:40:20 Reagovat Přidat nový komentář
Adam Peňáz
Pokud vás prostě zajímá téma sériových vrahů z jiného než policejního hlediska, film vás zaujme. Je to strašně subjektivní záležitost, těžko nakonec říct zda se mi film líbil či ne, jsem každopádně rád že jsem ho viděl. P.S: Michaelu Rookerovi za jeho filmový debut klobouk dolů.
Adam Peňáz 24.10.2016 18:43:58 Reagovat Přidat nový komentář
101 nejlepších hororů


Číst komentáře







Související články