#93 - Princ bez království (2001)

Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem.

 

Princ bez království

El Espinazo del Diablo

Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut

 

Režie: Guillermo del Toro

Scénář: Guillermo del Toro, Antonio Trashorras a David Muñoz

Hrají:

Marisa Paredes (Carmen)

Eduardo Noriega (Jacinto)

Federico Luppi (Dr. Casares)

Fernando Tielve (Carlos)

 

Guillermo del Toro je pro mě jedním z nejlepších „mladších“ režisérů, které současný film má. Rád se dívám na jeho filmy, stejně jako se rád podívám na filmy takového Petera Jacksona nebo Darrena Aronofskyho. Jasně už to nejsou zrovna dvacátníci, ale pořád se jedná o režiséry mladšího ražení. Obdobně jako Peter Jackson i Guillermo del Toro se proslavil hororovými filmy, kdy Cronos a „Mimic“ byly těmi prvními, kterými se proslavil. Právě Cronos, u nás známý také jako „Stroj času“, je prvním filmem, který je propojený v jednu trilogii. Trilogie čítá ještě filmy „Princ bez království“ a Faunův labyrint, které oba řeší velmi podobné téma a oba se odehrávají za španělské občanské války.

U „Prince bez království“ by se opět dalo polemizovat o tom, kde sakra česká produkční společnost vykopala tenhle šílený název. Ale „Ďáblova páteř“ se asi moc nepozdávalo a „Princ bez království“, který je ve filmu zmíněn, je přece jen poetičtější. Přitom překlad by byl v tomto ohledu skutečně jednoduše doslovný. Ale zabývejme se raději filmem samotným než jeho českým názvem, jak mám ve zvyku. Jen pro doplnění, on ani „Stroj času“ není dokonalý název pro film, který se v originále jmenuje Cronos. Ještě že jméno „Hellboy“ nikdo nepřekládal. Že by „Pekelník“? Nebo „Kluk z pekla“?

Děti oddaně čekají na poštu.

Příběh „Prince bez království“ je duchařskou historkou na pozadí dramatických událostí španělské občanské války. Del Toro má slabost pro tento kontrast, který byl ještě výraznější v hororové pohádce Faunův labyrint. Rád srovnává hrůzy nadpřirozené s hrůzami skutečnými, v tomto případě válečnými, ale i lidskými, protože právě lidé jsou těmi, kdo může nejvíce ublížit, a to i bez toho, aby se aktivně účastnili války.

I noci jsou v sirotčinci osamělé.

Guillermo del Toro nevyužívá moment překvapení, nenapíná nás, ale vlastně hned od začátku nám jasně ukazuje, kde bude onen hororový prvek. Je v postavě ducha malého chlapce, Santiho. Setkáváme se s ním hned na začátku a je nám jasné, že s celým sirotčincem, do kterého přichází hlavní postava Carlose, je něco hodně v nepořádku. Postavy jsou zde skutečně dobře vykreslené, i když do jisté míry jasně kategorizované. Přesto má každý svoje tajemství.

Každý potřebuje nějakého kamaráda.

V příběhu se setkáváme s dětmi, které se ukazují těmi silnými, těmi, kdo jsou schopni se postavit zrůdám, jako je Jacinto, což je skutečně parchant, který si nezaslouží nic dobrého, ale jen zlé, co na něj určitě někde čeká. Děti v sobě mají sílu, kterou ani dospělý nedisponuje. Více než na samotného ducha, který je vedlejším motivem, se soustředíme na sirotčinec a jeho smutný konec.

Guillermo del Toro ukazuje, že je schopen natočit velmi silný emotivní film, kde nejsou hlášky, není tam komiksový bijec, ale příběh je velmi silný, doslova srdcervoucí. Navíc se autor nebojí trochy toho gore, které vypadá až přesvědčivě dobře. Navíc jeho smysl pro nadsázku se objevuje i zde.

Kdo je skutečně záporák v tomhle filmu?

„Princ bez království“ má svou pointu, která není nikterak silná, ale rozhodně je přijatelná a skoro se chce říci, že milá. Duchové jsou zde bráni jako něco naprosto normálního, nikdo se nediví jejich existenci. Snad je to dáno tím, že Španělé jsou více věřící, anebo prostě jen záměrem režiséra, který se zaměřil primárně na drama, než aby jakkoli „vědecky“ vysvětloval přítomnost ducha.

 

Proč film zařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:

Velmi dobrý horor, který si pohrává s mysteriózními událostmi na pozadí války, strádání, strachu a snahy pomoci. Sirotčinec je místem pro duchy jako stvořené, což nám dokáže i film „Sirotčinec“, který bude závěrečným dílem tohoto seriálu.

 

Proč film nezařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:

„Princ bez království“ je filmem, který má hodně společného se snímkem Faunův labyrint, ale osobně mám „Fauna“ radši, neboť je mnohem imaginativnější a zároveň děsivější; kontrast nereálna a reálna je zde mnohem výraznější, samozřejmě ve prospěch nereálného světa.

Vaše komentáře

Roman Štefko
Hellboy by byl Pekloň :)
Roman Štefko 17.10.2012 16:49:37 Reagovat Přidat nový komentář
Martin Štefko
Jo, tak je fakt, že tohle mě nenapadlo :-D
Martin Štefko 17.10.2012 18:30:41 Reagovat Přidat nový komentář
101 nejlepších hororů (duchové, děti)


Číst komentáře







Související články